Translate

torsdag 23 juli 2009

Gravid v.32



Uträkning utgår från dagens datum: Tors 23 jul 2009.
Din graviditet startade Tors 18 dec 2008.Din menscykel är ca 32 dagar
Du blev gravid ungefär Tors 1 jan 2009 (ägglossningen).
Du är på dag 218 av 280. (77,9%).

Du är i vecka 32.
Du har gått 31 fulla veckor och 0 fulla dagar (v31+0).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Ons 23 sep 2009. Du har 62 dagar kvar till beräknad förlossning.

Kroppen: Det är vanligt med besvär från ryggen under senare delen av graviditeten. Livmodern är tung och belastningen blir stor på både ben, rygg och bäckenbotten. För att undvika att få trötthetsvärk i ländryggen är det bra att ha en bra hållning och motverka svank. Personer som tidigare haft problem med ryggen löper större risk att drabbas av besvär.Förutom den naturliga belastning som blir av den ökade tyngden gör graviditeten i sig att ledband, höfter och ryggrad luckras upp genom ett hormon som heter relaxin. Hormonet vidgar bäckenet och underlättar på så sätt förlossningen. Vissa känner stora besvär av foglossning och kan då behöva hjälpmedel i form av till exempel stödbälte. Undvik asymmetriska rörelser som exempelvis att gå i trappor och bära tunga saker.Om du har extra tungt arbete kan du ansöka om havandeskapspenning nu. Det gör du hos försäkringskassan.

Barnet: Barnets proportioner påminner mer och mer om ett barn som är fött, huvudet är nästan åtta centimeter i diameter och fötterna knappt sex centimeter. Hjärnan växer sig större och börjar få allt djupare veck för att få plats. Barnets hud som tidigare varit skrynklig börjar nu fyllas ut med fett och slätas ut.

Ja då va man i v.32, tiden går verkligen fort när man tittar tillbaka men just nu känns den lååång.. Jag hade en jävla mensvärk igår, jag vet inte om de va förvärkar eller va de va, men jag fick andas bra för de va litta jobbigt, och de satt i länge och jag känner även ida, så jag ska ringa min barnmorska och se vad hon säger.. På något sätt e man mer nervös denna gången för allt tycker jag, man känner efter så mycke, och de e precis som man letar efter saker som oroar en.. Eftersom man e gravid så tätt som jag e så e ju min livmoder lite känsligare tydligen, man ska ju vänta minst 1 år men jag vänta bara 6 månader hehe, men men som sagt jag ska ringa min bm ida...


Nä nu ska jag kolla runt lite på nätet innan sonen vaknar, för som vanligt e jag uppe i ottan :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriiiiiiiv ;) Blir så glad hahahaha