Translate

torsdag 29 november 2012

Doptårta

I helgen hade vi dop för lillan och jag gjorde en doptårta till tösen, tycker det är så kul o pyssla med :)

Här kommer receptet på tårtbotten som jag har hittat hos Orsi

4 stora ägg
3dl socker
2msk vaniljsocker
4,5 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
75gr smör
1,5dl mjölk
3tsk bakpulver
Satsen räcker till 20cm formar
Smöra och klä bakformen med bakplåtspapper.
Vispa ägg, vaniljsocker och socker i minst 20 min på medel hastighet. Smält smör och blanda i mjölken. Mät upp mjölet och sikta ner den tillsammans med bakpulver i ...

När tårtbotten var klar så fyllde jag den med Marabou choklad fluff och päronfluff
Päronfluffen smakade päronsplit, fräsch och god och ja Maraboun smakade såklart choklad och även den supergod..
Så här gör jag Marabou chokladfluff:
 180 g Marabou choklad
3 dl grädde
Lägger ner chokladen i grädden i en kastrull, sen så värmeroch rör jag upp det så chokladen smälter, det är viktigt att det inte börjar koka.
Låter svallna och på med ett lock, in i kylen över natten, eller minst i 5-6 timmar
Sen vispar jag upp det på låg fart och fluffen är fluffig.

Päronfluffen:
Ca 70 gram päronflaskor (godishyllan)
3 dl grädde
och en skvätt päronsaft/essens
Samma procedur här.

Och när tårtan var fylld var det dax och spackla den och det gjorde jag med marshmallow smörkräm med vaniljsmak
Söt och god och lätt att spackla med

Jag brukar göra så att Dag 1 gör jag själva tårtbotten och fluffen, dag 2 så fyller jag den, och dag 3 spacklar jag den med smörkräm och sen dekorerar den, ett tips jag fått från Linda
Och här är mitt resultat


Jag hade tänkt att där skulle finnas en krona på toppen men tyvärr gick den isönder när jag skulle sätta på det sista, så det blev inte som jag tänkt, men det blev bra ändå och tårtan var supergod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriiiiiiiv ;) Blir så glad hahahaha