Translate

lördag 20 februari 2010

En tankeställare för mig och de borde bli de för många fler....

Jag måste citera detta blogginlägg för jag fick mig verkligen en tankeställare när jag läste de och jag tycker många fler borde få de


Citerat från http://nattviol.blogspot.com/   Hoppas sarah de e ok att jag snattar dessa kloka ord från dig...


"Zlatan köptes för 550 miljoner kronor av Barcelona. För att springa och jaga en boll.
550 miljoner...kronor. För EN människa?!

Varje dag dör 30 000 barn runtom i världen, ett barn var tredje sekund. Tror du mig inte? Du kan kolla kolla upp det själv.

-Onej, men älskling varför kan vi inte ta fläskkotlett idag? Det som är så gott.

Detta hörde jag på ica idag och allt jag kunde tänka var. Vissa människor får inte ens chansen att smaka på något sånt. Men se Zlatan spela, det kan de få .

Jag vet, att detta är hemskt att läsa. Och nej, du kommer inte må bättre av det här. Men så här ser världen ut. Så sluta klaga på ditt liv, för tro mig..andra hade dödat för det. Du kommer aldrig behöva vara mamma eller pappa till ett svältande barn. Men jag vet att du kan tänka dig hur det känns att förlora ditt barn, att se livet sina ut utan att du kan göra något.

Det krävs inte mycket, för att rädda ett liv. Du kanske bara behöver le åt någon som ser ledsen ut på stan.


Men ditt liv är inte hemsk. Ditt liv är inte tufft. Du har inte jätte stora problem. Du klagar, bara för att du har lyxen av att kunna det."



Man blir ledsen när man ser och hör de, här går man och piper för saker som faktiskt e småsaker när man ser vad som händer i världen som verkligen e så mycke större..

3 kommentarer:

  1. Ja, det är hemskt. Men vi är vana vid vår livstil och kan därför inte se en annan. I sverige är det ju dessutom svårt att svälta och vi kan alltid vända oss till någon myndighet eller ect om det behövs. Jag håller med, man borde klaga mindre. Och det är sjukt att andra ska få leva sämre. Men jag tycker inte vi ska ha dåligt samvete för att vi har det bra. Jag hjälper alla organisationer som jag kan, där har jag gjort mitt liksom. Jag kan inte göra mer än så. Då tycker jag att jag får klaga på att det inte blev fläskfile idag... Förstår du vad jag menar.. blev lite invecklat det här.. haha

    SvaraRadera
  2. De är sånt som verkligen får en att inse att våra problem inte är så stora som vi tror.

    SvaraRadera
  3. Detta borde folk bli påminda om varenda dag men ingen tänker på det även om alla vet att det e så. Det som inte drabbar en själv bryr ingen sig speciellt mycket om och blir man drabbad så tänker man precis som alla andra...varför jag! Jag tycker att de som har makten ska dela lika på allt men vi människor som lever under makten kan inte göra annat än skänka pengar och i dagens läge är det inte många som kan det. Ist för att betala prinsessans bröllop så lämna de miljonerna till fattiga länder tex. ist för att ministrar ska ha en överflödig lön så skänk en del procent till behövande. men nej! Vi som har en lön på 10.000 efter skatt ska skänka till de behövande och de gör vi allra flesta också men det räcker inte. Något måste göras tänker alla men vem gör det?

    SvaraRadera

Skriiiiiiiv ;) Blir så glad hahahaha