Translate

tisdag 10 november 2009

KRIS PÅ INGÅNG

Idag har vi varit hemma hos Nina och lille Wille som fyller 1 år imorgon, så idag va vi där på kalas, de blev fika och en tårta och mumsa på, gotti tyckte Sigge och de märktes i blöjan innan ikväll...


Nu i dagarna har jag funderat på hur vi ska kunna leva billigare här hemma eftersom vi har EKONOMISK KRIS ett tag fram över, eftersom nu MaQan e arbetslös, han e visserligen projektanställd men de e absolut ingen garantiinkomst för oss så därför måste vi börja snåla som fan för vi har en ganska STOR utgift på 3000 kr som kommer nu dom följande 5 månaderna och de e pengar vi inte har men vi MÅSTE verkligen...
jag tänkte jag skulle göra veckomatsedlar så får vi handla efter den så blir de inte en massa annat onödigt skit....
Men jag e ju verkligen ingen planerare när de gäller mat så nu ska ni mina bloggläsare hjälpa mig till en bättre planering med maten, så lämna JÄTTEGÄRNA tips på olika maträtter som e nyttigt och billigt..
De e kommer bli så in i helvetes jobbigt här hemma med pengar så man känner sig jävligt deppig över detta, kommer liksom knappt kunna handla Julklappar till mina barn, vilket känns jävligt deprimerande när man verkligen vill ge sina barn en MASSA fina julklappar....
Men vid sådana här kriser så kommer man på att de finns viktigare saker o bry sig om än kläder och saker, mat på bordet och hela och rena ungar e de viktigaste...


3 kommentarer:

  1. Hej, Vi sitter i samma, dock är P inte arbetslös, men vi är ganska snåla av oss i vanligt fall, jag vet det låter dumt, men då har vi pengar över i månaden att unna oss saker.
    Men vi kör på det billiga.
    Det blir oftast..

    -Risotto (Skiva falukorv (Den billigaste euroshopper så klart) Sen koka snabbris ((Uncelbens 5 minuters på ica för 19,90) Och sen frysta grönsaker som finns i frysdisken på ica för 12,90 ett kilo)

    -Taco (Billigt och bra) Vi äter bara Gurka,majs och paprika, köttfärs (euroshopper) Creme frashie eller gräddfil, taco bröd (ica så klart)

    -Hemmagjord pyttipanna (Stekt potatis, steka korv bitar, och köttbullar) Blir smarrigt, och gott för sigge att sitta och pilla i :)

    -Hemmagjord Wok, Köp såna billiga nudlar som man kan koka med smak, koka dom, stek dom sen efter, blanda sen i euroshopper korv för 9,90, sen frysta grönsaker, så steker du alltihopa med lite grillkrydda, sen har du god wok :)

    -Ungsstekt falukorv och potatismos, Falukorv euroshopper 19,90, vanliga potatisar som du sen gör mos av när dom kokat, i med lite mjölk eller grädde och vispa om :)

    -Varma mackor, Jag brukar steka extra mycket köttfärs till tacon, sen spar jag det som blir över och köper en limpa bröd, på med lite smör, köttfärs och sen strör du riven ost över det, in i ugnen några minuter, sen har du varma mackor :)


    Jag har massor av saker som vi göra varje månad och varje dag, vi snålar på det mesta, inte för att vi inte har råd till annat, utan för vi vill göra annat som inte har med mat att göra.

    SvaraRadera
  2. Fy fan va sånt där e trist...vi har ju varit i samma sits då Liam o Nova va små..levde bara på Mickes lön i princip. Men julklappar e inge viktigt, de bryr sig ändå inte..så tänk inte på de!
    Ska försöka komma me lite tips..jag gör nämligen veckomatsedlar JÄMT..sparar huuur mycket som helst + att det e roligare att laga maten då konstigt nog. :-D

    * Tacokött + sallad i pitabröd me nån god dressing
    *Hot dog skivad i slantar, paprika, broccoli, blomkål o potatis ner i en gryta o sen krossade tomater + den kydda man vill ha. Skitgott, trot eller ej! haha.
    * Nuggets, ris/pommes o currysås + grönsaker
    * Stuvade mackisar o falukorv/köttbullar
    * fiskpinnar, spenat o potatis
    * omelett me grönsaker
    * nudlar, wokgrönsaker o kanske nå kött/kyckling till om man vill
    * Äggmackor
    * Köttbullar i krossade tomater o krydda tillsammans me pasta
    * chili con carne
    *pasta carbonara
    *fattiga riddare
    *Pastasallad med knaperstekt bacon
    * Pasta me kräftstjärtar o pesto (grymt gott!)
    *Baguette me salami/skinka, ost o massa grönt
    *potatis o fiskbullar
    *köttbullar, potatis o brunsås

    Blev kanske lite mycket..men poppa upp en jä-la massa, haha.
    Som köttbullar, där kan du ju köpa hem ett big pack me köttfärs då de har billigt o göra egna köttbullar, ha till chili con carnen, tacokött osv...

    Hoppas några av tipsen kan hjälpa dig! ;)

    SvaraRadera
  3. - Köttfärsås, man göra det i fantastiskt stora mängder för nästan inga pengar alls och med resterna kan man göra att från Gulash soppa till att slänga det på mackorna!.
    - Tråkigt men mättande, Potatis & purjolöks soppa.. För en stor kastrull blir kostnaden ca 5-20 kr allt som allt!.. ( Mamma brukar göra så när hon har noll stålar!)
    - Grilla en kyckling!, Jga har för mig att de är relativt billiga just nu och med resterna som blir över kan du slänga i hop en liten ragu.. ( röra på svenska.. )
    - Tomat soppa!.. Om man gör den själv kostar det nästan inget alls.. Typ bara en jävla massa krossade tomater, lök och lite kryddor.. koka upp och mixa ner.. så att den blir slät! Koka massa ris och wipps! Massa mat!
    - Pannkakor!.. Jag vet jag vet kasnke inte nyttigast på gjorden.. men om du slänger ner lite havre i smeten så mättar de mer och slänger du ner lite kanel också så höjer det förbränningen.. billigt. gott och nyttigt!

    Men det är lugnt ninni! Jag kan komma upp med min kokbok som heter "billig mat".. Massa smaskigt, bra och billigt i den :)

    SvaraRadera

Skriiiiiiiv ;) Blir så glad hahahaha