Translate

torsdag 20 augusti 2009

Gravid i v.36!!! och en fisse som jag håller på att tappa...


Du är på dag 246 av 280. (87,9%).
Du är i vecka 36.
Du har gått 35 fulla veckor och 0 fulla dagar (v35+0).
Du är i 8:e kalendermånaden.Du är i 9:e graviditetsmånaden.
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Ons 23 sep 2009
Du har 34 dagar kvar till beräknad förlossning.

Kroppen:
Nu står livmodern i regel som högst och det kan kännas som om alla organ är ihoppressade till bristningsgränsen. Livmodern når ända upp till bröstbensspetsen.
Under hela graviditeten har säkert tankar runt förlossningen funnits mer eller mindre.
Det känns säkert som om du har varit gravid bra länge nu och förlossningen börjar kännas allt mer aktuell.
Vissa ser med spänning fram emot förlossningen medan andra har blandade känslor.
Det är bra att ta reda på vad som händer under de olika skedena under förlossningen.
Till exempel hur du kan hantera och möta smärtan och vilka smärtlindringsmetoder som finns att tillgå.
Det kan kännas skönt att ha en väska färdigpackad när det är dags att åka in till förlossningen.
I den kan du packa saker som journal från barnmorskemottagningen, olja till massage, tjocka strumpor/tofflor, mjukisbyxor, tandborste och tandkräm, hårborste, hårsnoddar, tvål och schampo, amningsbehå och amningskupor, matsäck och kamera.
Barnet: Nu väger barnet mellan 2200-2500 gram och längden är ungefär 45 centimeter. Barnet kan börja röra sig mindre nu, de stora rörelserna ersätts ofta med små stötar från fötter och knän.
Man kan få fin kontakt med barnet inne i magen, om man till exempel puttar lite på något som kan vara barnets fot kan man få en reaktion tillbaka.
Kanske tar barnet bort foten för att sedan placera den på samma ställe igen.


Ja då va man så här långt gånget :) Längtan efter att få skjuta ut han från magen min e OÄNDLIG.. Vill träffa han nuuuu men givetvis ska han mogna lite till, lägga på sig lite mer hull och se till att lungorna e redo, vilket dom e men de skadar inte att dom mognar lite till..
Jag har fått ett himla tryck neråt och OM de nu e foglossning vet jag inte med e de så, så kan jag säga att de gör ONT, känns som hela mitt bäcken ska åka ner när man e ute o går.. De har kännts tungt innan också men detta e en ny feeling, vet inte hur jag bäst ska beskriva de, men de e inte stock känslan mer hhaha nu känns de bara som jag ska tappa min fisse, och jag går som jag behöver snabbt till toa...
Magen har krympt en del kan jag tycke men de säger jag ofta men jag tycker verkligen de, hade en tröja på mig igår som jag knappt fått ner om magen men nu får jag så litta har den minskat hehe....

Igår va jag hemma hos Diana och snacka, de va längessen och de va kul o träffa henne igen, fattar liksom inte varför de ska gå så långt mellan gångerna bara, men hon tror att jag har fullt upp varje dag och jag tror likaså om henne, så vi går väl om varandra lite.... Men som sagt de va superkul o träffa dig igen gumman...
Sen på kvällen ploppa lilla Diana upp här hehe, så de blev 2 ggr på en dag... Lite mer skvaller och snack blev de hahaha.... Ja vi snackar om er mohahahaha....
Nä nu ska jag och mitt fallande underliv se vad man kan hitta på ida....

Jo jag höll på o glömma.... Älskling ska bli opererad och NÄR tror ni han ska bli de?? Jo givetvis runt förlossningstider, han kommer vara inlagd i 2 nätter... Så oron över hans operation och oron av att behöva föda utan min älskling e ganska påfrestande för mina hormoner nu...

1 kommentar:

  1. Usch jobbigt där mot slutet ju..
    Då jag väntade Leia kändes det som att allt bara skulle falla rakt igenom..o det ilade till mellan benen på en ibland o gjorde fan skitont! =(

    SvaraRadera

Skriiiiiiiv ;) Blir så glad hahahaha